Oferte saptamanale »

trustpilot reviews e-potion
Cum sa treci peste o despartire - cum poti gestiona „sindromul inimii frante” astfel incat sa nu te pierzi pe tine insuti

Cum sa treci peste o despartire – cum poti gestiona „sindromul inimii frante” astfel incat sa nu te pierzi pe tine insuti

Faptul ca despartirile dor este un lucru cert, care nu poate fi contestat de nimeni. In functie de cat de serioasa a fost relatia care tocmai s-a terminat, cat a durat si cat de profunda a fost legatura emotionala dintre cei doi fosti indragostiti, durerea de dupa poate fi mai mult sau mai putin intensa, iar perioada „de recuperare” poate fi mai lunga sau mai scurta. 

In perioada imediat urmatoare unei despartiri, mai ales daca vorbim despre o relatie serioasa si de lunga durata, numeroase persoane risca sa se piarda pe ele insele in conexiuni superficiale, in vicii sau in activitati toxice, in incercarea de a acoperi golul lasat de fostul partener sau partenera. Daca treci si tu la momentul actual printr-un astfel de scenariu nefericit si iti doresti sa te reechilibrezi emotional, evitand in acelasi timp sa intri in mecanismele toxice atat de riscante in aceasta perioada, citeste in continuare acest articol pentru a afla cateva sfaturi utile. 

1. Cum sa treci peste o despartire – ce este „sindromul inimii frante” si ce aspecte ale vietii personale poate afecta

Cu siguranta ai auzit pana acum, fie in filme, piese muzicale sau carti, fie chiar in viata reala, printre apropiatii tai, pe cineva spunand cu mare durere in glas „am inima franta”. Aceasta sintagma este atat de des intalnita in vocabularul international pe cat de universala este emotia pe care o portretizeaza – se regaseste, in forme mai mult sau mai putin asemanatoare cu cea din romana, in absolut fiecare limba. 

Stiai, insa, ca inima franta poate trece foarte usor de la o simpla metafora pentru durerea resimtita la o afectiune fizica potential periculoasa? Cunoscuta popular drept „sindromul inimii frante” si medical drept „cardiomiopatie indusa de stres”, aceasta afectiune are simptomatologie similara cu atacul de cord. Se manifesta prin dureri subite si profunde aparute la nivelul pieptului si prin imposibilitatea de a mai respira in mod optim. Factorul declansator al acestei conditii este stresul exagerat sau o emotie negativa extrem de puternica, precum cele resimtite in urma unei despartiri, care genereaza eliberarea unui cumul neobisnuit de intens de hormoni precum adrenalina, noradrenalina sau epinefrina. Vestea buna este ca, spre deosebire de conditiile cardiace precum infarctul miocardic, sindromul inimii frante nu are urmari care iti pot pune in pericol calitatea vietii si este temporar, putand fi atenuat prin tratament medicamentos si prin restabilirea echilibrului emotional. 

Revenind, insa, la subiectul specific al articolului nostru – pentru a afla cum poti sa treci mai usor peste o despartire, este foarte important sa afli ce se intampla, de fapt, cu tine si cu corpul tau in momentul in care suferi. Asadar, haide sa aflam de ce emotiile negative declansate de o despartire pot fi resimtite atat de intens si de ce, uneori, putem simti ca inima noastra se frange in mod real. Stiinta din spatele inimii rupte nu este deloc complicata: se pare ca atat durerea fizica, cat si cea emotionala isi au originea in aceeasi parte a creierului – cortexul cingular anterior. Astfel, organismul nostru le percepe pe ambele ca fiind una si aceeasi. De asemenea, atunci cand suntem indragostiti, creierul nostru produce dopamina si oxitocina – hormonii fericirii. Nivelul acestora creste pe masura ce atasamentul fata de partener sau partenera creste, iar cand persoana iubita dispare, nivelul lor scade in mod brusc si extrem. Hormonii fericirii sunt astfel inlocuiti cu hormonul principal al stresului – cortizolul – care, fiind prezent in organismul nostru in nivel prea mare si pe o perioada prea lunga de timp, are drept efect stari de anxietate si de greata (celebrul „gol in stomac”), dar si stari de tristete acuta si de incertitudine. 

Desi multe persoane pot trata depresia de dupa o despartire ca fiind ceva superficial, care va trece odata cu timpul, ea poate afecta numeroase segmente ale calitatii vietii personale, precum:

  • poate genera pierderea poftei de mancare si, prin urmare, o schimbare in mod negativ a obiceiurilor alimentare;
  • scade nivelul de motivatie si de putere de concentrare;
  • poate genera izolare sociala;
  • poate determina o stare de epuizare constanta sau, din contra, stari de insomnie;
  • poate produce schimbari negative pe plan emotional, generand lipsa increderii in propria persoana, dar si in ceilalti, egoismul sau chiar ura fata de reprezentantii sexului opus.

2. Ce sa faci dupa o despartire – aspecte pe care trebuie sa le ai in vedere in perioada imediat urmatoare unei despartiri

Ce sa faci dupa o despartire - aspecte pe care trebuie sa le ai in vedere in perioada imediat urmatoare unei despartiri

Da, stim deja – atunci cand treci printr-o despartire dureroasa, poate parea ca totul este impotriva ta, ca durerea pe care o resimti nu are finalitate si ca toate sfaturile primite din exterior iti sunt absolut inutile. Cu toate acestea, este foarte important sa constientizezi faptul ca emotiile pe care le simti in acest moment nu vor ramane cu tine toata viata si ca o buna parte din procesul vindecarii depinde chiar de modul in care reusesti si esti dispus sa le gestionezi. Iata cateva lucruri esentiale pe care trebuie sa le pastrezi in minte pe tot parcursul procesului de cicatrizare a ranilor emotionale lasate in urma de o despartire:

  1. Accepta emotiile negative si da-ti voie sa le simti la intensitate maxima

Stim ca cea mai usoara cale de a face fata suferintei care vine la pachet cu o despartire poate parea fuga de ea, insa raspunsul corect este fix opusul. Pentru a putea vindeca ranile emotionale cat mai repede cu putinta, este esential sa stii ce emotii le genereaza, sa le accepti si sa iti dai voie sa le simti in totalitatea lor. Nu este absolut nimic in neregula cu a sta cateva zile doar cu tine insuti si cu durerea ta. Da-ti voie sa plangi, sa strigi la pereti daca simti nevoia, sa suferi. Constientizeaza faptul ca, indiferent de cat de serioasa a fost relatia sau din vina cui s-a terminat, emotiile tale sunt absolut valide si ai tot dreptul din lume sa te doara. Poate ca nu ti se pare ca are prea mult sens in acest moment, insa constientizarea si, mai ales, acceptarea acestui aspect poate fi cea mai buna terapie pentru o persoana care sufera de pe urma unei despartiri. 

  1. Incepe sa lucrezi la dezvoltarea ta personala

Dupa ce ai trecut de perioada de acceptare si de constientizare a emotiilor negative (de obicei, etapa imediat urmatoare despartirii), este timpul sa te repui pe picioare. Si ce alta modalitate mai buna de a face acest lucru exista, decat prin a-ti umple timpul cu activitati care te motiveaza si care te fac sa simti ca evoluezi cu fiecare zi ce trece? Fie ca este vorba despre un nou hobby, precum sportul sau alte tipuri de activitati artistice, fie ca vorbim despre o schimbare de look sau chiar de stil, este important sa gasesti un element de noutate pe care sa il integrezi in viata ta de zi cu zi si sa il lasi sa iti alimenteze motivatia si entuziasmul.

  1. Schimba peisajul, macar pentru o perioada

Daca ai locuit impreuna cu partenerul ori partenera sau ati construit impreuna amintiri in tot orasul in care locuiti, poate fi o idee buna sa schimbi peisajul, macar pentru cateva zile. Iti va fi mult mai greu sa treci peste persoana iubita daca absolut tot ceea ce te inconjoara iti va aduce aminte de ea. Prin urmare, ia-ti cateva zile libere si pleaca intr-o excursie la mare, la munte sau chiar intr-un city-break intr-o tara straina in care ai fi vrut intotdeauna sa ajungi. Cunoaste oameni noi, construieste noi experiente si creeaza-ti noi amintiri de neuitat si, inainte sa iti poti da seama, chiar durerea si suferinta resimtite in urma despartirii vor deveni ele insele doar o amintire urata. 

  1. Petrece timp cu cei dragi

Indiferent daca este vorba despre prieteni sau familie, este esential sa te inconjori de oameni care te iubesc, te respecta si te pretuiesc, mai ales in urma unei despartiri, cand poti simti ca nu esti demn sau demna de timp, efort sau afectiune. Persoanele care tin la tine iti vor reaminti cu siguranta cat de mult contezi, dar si de cat de multe experiente te poti bucura si in afara relatiei care tocmai s-a terminat. 

  1. Ramai deschis/a inspre a cunoaste persoane noi

Bineinteles, nu este deloc recomandat sa sari dintr-o relatie in alta in incercarea de a suplini lipsa persoanei de care te-ai despartit – vom discuta mai multe despre acest aspect in capitolul ce urmeaza. De obicei, este o idee buna sa petreci macar cateva luni singur, mai ales daca vorbim despre o relatie serioasa si de lunga durata, pentru a te asigura ca esti complet vindecat inainte de a te oferi pe plan sentimental unei alte persoane. Cu toate acestea, nu este deloc sanatos nici sa te inchizi complet in fata oricarei noi experiente romantice, din frica de a nu suferi din nou. Accepta faptul ca relatia s-a incheiat, simte tot ceea ce trebuie sa simti si, daca universul iti aduce o noua potentiala relatie in viata, nu ii da cu piciorul – suferinta este temporara, dar nu stii niciodata cand si cum apare sufletul tau pereche. 

3. Cum trecem peste o despartire – mecanisme toxice, tentatii si vicii pe care trebuie sa le evitam

Cum trecem peste o despartire - mecanisme toxice, tentatii si vicii pe care trebuie sa le evitam

Daca ti-am oferit cateva sfaturi importante in ceea ce priveste lucrurile pe care ar trebui sa le faci dupa o despartire, este momentul sa vorbim acum si despre ceea ce nu ar trebui sa faci. Indiferent daca vorbim despre cum poti trece mai repede peste o despartire ca baiat sau ca fata, este esential sa constientizam faptul ca firea umana este, la baza, sensibila si expusa tentatiilor in fiecare zi din vietile noastre – iar acestea cresc odata cu trauma si suferinta. Anumite solutii care pot parea salvatoare in perioada imediat urmatoare unei despartiri sunt aceleasi care pot ingreuna procesul de vindecare si care pot, chiar, sa iti afecteze intreaga viata. 

  1. Nu verifica conturile de social media a persoanei respective si nu ramane in contact cu ea

Stim si noi prea bine, este foarte dureros sa petreci zi-de-zi alaturi de o persoana pe care ai iubit-o si sa te trezesti, intr-un mod total imprevizibil, ca esti nevoit sa dai piept cu viata fara ea. Poate ti se pare o idee buna sa ii ramai alaturi ca prieten/a, caci acest lucru inseamna, macar, ca va ramane alaturi de tine, doar ca intr-o forma diferita. Adevarul este, insa, la polul complet opus – este imposibil sa uiti persoana dupa care suferi daca inca pastrezi legatura cu ea, daca inca o vezi si daca inca faceti lucruri impreuna. In aceeasi directie, la fel de toxic este sa continui sa ii verifici acesteia retelele sociale si chiar sa recitesti in mod mecanic vechile mesaje, din perioada fericita a relatiei. Mecanismul este unul extrem de simplu: pentru creierul uman, iubirea este un drog, iar atunci cand dispare, intram in sevraj si apar astfel dezechilibrele hormonale. Serotonina este inlocuita cu adrenalina, iar dopamina si oxitocina sunt inlocuite de cortizol. 

Intocmai ca in cazul dependentelor de orice tip, pentru a putea trece peste o despartire dureroasa, cheia este sa depasesti perioada de sevraj. Si, intocmai ca la orice dependenta, adictia nu se va incheia daca vei continua sa ii oferi organismului tau exact substanta care a adus-o in acest stadiu. Chiar daca este dureros, este absolut necesar sa elimini tot ceea ce este legat de persoana dupa care suferi din viata ta pentru a putea sa o uiti, cel putin in perioada in care esti „in sevraj”. Dupa ce ai depasit-o si ai siguranta faptului ca esti pregatit sa iti refaci viata si ca sentimentele fata de persoana respectiva s-au disipat, abia atunci poti incerca sa reiei legatura cu ea, in scopul unei potentiale prietenii. 

  1. Nu inlocui dependenta emotionala cu alte dependente

Un numar impresionant de persoane care sufera in urma unei despartiri aleg sa se „reculeaga” cu ajutorul obiceiurilor nesanatoase, sperand ca acestea le vor ajuta sa faca fata mai usor perioadei de suferinta si sa se vindece mai repede. Acest crez este complet gresit, iar adevarul este cu totul altul: alcoolul, fumatul, mancatul excesiv sau consumul de substante interzise, adica lucrurile care iti ofera, intr-adevar, euforie temporara, nu vor face decat sa iti accentueze emotiile negative. In momentul in care euforia dispare, durerea reapare, dar de data aceasta la cote mult mai mari si, la un moment dat, apare si adictia. Nu ti-ai dori ca, in urma unor decizii pripite luate pe fondul instabilitatii emotionale temporare, sa ai de suferit intreaga viata, nu-i asa?

Daca am ajuns totusi la tine cu aceste sfaturi prea tarziu si te-ai apucat deja de fumat ca mecanism de coping, iti recomandam sa inlocuiesti cat de curand posibil tigarile cu vapatul, pentru ca este mult mai putin nociv pentru sanatate si, de asemenea, nu da dependenta atat de usor precum in cazul tigarilor, mai ales daca vorbim despre tigari electronice cu lichide fara nicotina sau cu lichide cu nicotina, dar in cantitati foarte mici – substanta continuta in tutun si vinovata de dependenta atat de greu de inlaturat. De asemenea, poti sa apelezi la numeroase tehnici de relaxare pentru vaperi pentru a te bucura intr-adevar de micile tale momente doar pentru tine, precum la arome pentru tigara electronica care sa iti satisfaca papilele gustative sau chiar la moduri si poduri cu care sa inveti cele mai interesante trucuri.  

Desi nu este niciodata o idee buna sa deschizi usa dependentei in viata ta, in lupta vapat vs. fumat, cel din urma este cu siguranta mult mai nociv pentru sanatatea ta pe termen lung. In functie de tipurile de tigara electronica asupra carora te hotarasti, poti controla doza de nicotina pe care o oferi organismului tau si iti va fi, astfel, mult mai usor sa renunti la acest obicei atunci cand te vei simti pregatit sa o faci. 

  1. Nu te pierde in conexiuni superficiale pentru a incerca sa acoperi un gol

Noi, oamenii, suntem prin natura noastra firi sociale si ne este foarte greu sa luptam cu sentimentul de singuratate, mai ales atunci cand este completat de golul emotional lasat in urma de o persoana pe care am iubit-o. Din acest motiv, tentatia de a incerca sa umpli acest gol prin conexiuni superficiale cu alte persoane, in incercarea de a inlocui chiar si pret de cateva ore partenerul sau partenera, poate deveni irezistibila. Nu este deloc, insa, o solutie sanatoasa din niciun punct de vedere, dar mai ales emotional. Sarind dintr-o relatie in alta, fara dorinta reala de a crea o conexiune profunda, nu vei face decat sa accentuezi aceasta lipsa, nicidecum sa o acoperi. De asemenea, este posibil sa ranesti si tu astfel, la randul tau, alte persoane, iar acest cerc toxic se va extinde la nesfarsit. 

Cea mai buna solutie, in perioada imediat urmatoare unei despartiri dureroase, este sa iti accepti emotiile, sa le simti, sa petreci timp cu persoanele dragi si sa stai o perioada singur/a, pana reusesti sa te vindeci pe cont propriu. Daca tu nu lucrezi la a elimina sursa durerii din interior si vei conta constant pe alte persoane pentru a te vindeca, traumele de ordin emotional vor ramane in continuare acolo riscand, chiar, sa se accentueze odata cu trecerea timpului.

Despartirile nu sunt niciodata experiente placute, mai ales daca vorbim despre relatii serioase, in care s-au construit sau chiar s-au pus in aplicare planuri pentru viitorul petrecut impreuna. Cu toate acestea, timpul le vindeca pe toate, iar daca si tu esti dispus sa te vindeci odata cu el, vei reusi cu siguranta sa depasesti aceasta perioada dificila. Tine minte – tu iti controlezi emotiile, nu ele te controleaza pe tine, iar durerea si suferinta pot avea doar atata putere pe cat le oferi. 

Sursa foto: Unsplash.com

Lasă un răspuns
Garantie 60 zile

Garantie 60 zile la neconsumabile

Livrare gratuita

in 24h la comenzi peste 99lei

Expediere in aceeasi

Expediere in aceeasi zi pana la ora 16:00

Adauga o recenzie

Adauga o recenzie si castiga 100 de puncte bonus

×